Ga naar de inhoud →

Betrouwbare organisaties

Een organisatie is betrouwbaar als het een stevig fundament heeft en transparant, realistisch en consistent wordt geleid, bijgestuurd en ontwikkeld. Dit fundament bestaat uit drie pijlers:

Gedrag en kwaliteit van leiding en medewerkers

Betrouwbaar gedrag van leiding en medewerkers is belangrijk voor een gezonde samenwerking. Dit ontbreekt vaak in (delen van) organisaties doordat de leiding in het verleden het verkeerde voorbeeld heeft gegeven, bewust en onbewust. Gevolg hiervan is dat medewerkers zich ook afwijkend gaan gedragen.

Ook de competenties en kennis (kwaliteit) van de leiding en medewerkers zijn belangrijk om betrouwbaar te kunnen zijn en werken. Slecht management of medewerkerschap en onvoldoende vakkennis hollen relaties en kwaliteit van producten en diensten – en zo de betrouwbaarheid – uit.

Structuren, sturing en systemen

Heldere structuren, sturing en systemen zorgen voor duidelijkheid en maken het werken in een organisatie overzichtelijk, eenvoudig(er), plezierig en productief. Waar het ontbreekt aan heldere structuren, sturing en systemen ontstaat onduidelijkheid. Dan gaan mensen op zoek naar duidelijkheid, en als ze die niet krijgen creĆ«ren zij workarounds en hun eigen werkbare werkelijkheid. Dit leidt tot een patchwork-organisatie. Daarin geldt binnen elk afgebakend onderdeel een eigen werkelijkheid en werkwijze. Dit bemoeilijkt samenwerking, ondersteunt eigen belang en werkt betrouwbaarheid tegen.

Ondersteuning en ontwikkeling

Een organisatie werkt pas goed als er goede ondersteuning is door staf- en bedrijfsvoeringdiensten. De aandacht (in tijd, kwaliteit en geld) hiervoor komt vaak pas na aandacht aan het primaire proces van een organisatie.

Daarnaast is het belangrijk dat en hoe de leiding van de organisatie werkt aan de ontwikkeling van medewerkers, zichzelf en de organisatie. Gebeurt dit op een heldere, eenduidige manier en met een langetermijnperspectief, dan is deze navolgbaar en betrouwbaar. Voor iedereen.

Managementfilosofie van de betrouwbare organisatie

Als deze drie pijlers op orde zijn en blijven is een organisatie betrouwbaar en kan ze de opdracht of taak ook betrouwbaar uitvoeren.

Met een methodische aanpak help ik organisaties, bestuurders en leidinggevenden met herstellen tot een betrouwbare organisatie. Ik leer hen met een nieuwe managementfilosofie te leiden, voortdurend bij te sturen en te blijven verbeteren; in een tempo dat aansluit bij de ontwikkelingsfase van henzelf, hun organisatie of onderdeel ervan.